Facebook-annonsering: Nå ut til nye kunder ved hjelp av speilpublikum

Å velge det rette publikummet til annonsesettet i Facebook-kampanjen din er avgjørende for at kampanjen skal levere. Vi deler erfaringene fra hvordan vi skaffet kunden vår Folio 2000 påmeldte til e-postlisten ved hjelp av riktig bruk av speilpublikum.

 

Facebook-annonsen går så det ljomer de første ukene. Konverteringene er mange og kostnadene lave. Deretter sier det stopp. Kjenner du deg igjen? Det positive er at annonsen du har laget er relevant for publikummet ditt. Neste skritt blir å teste annonsene på ulike publikum.

Målgrupper på Facebook

Facebooks annonseverktøy lar deg velge mellom tre forskjellige typer publikum. Det første er kjernepublikum, der du oppretter et publikum basert på målgruppens bosted, demografi, atferd, interesser og forbindelser. Denne publikumstypen lønner det som regel å starte med hvis du vet hvem målgruppen din er.

Det andre er egendefinert publikum. Dette publikummet hjelper deg å finne de eksisterende kundene og kontaktene dine på Facebook. Du kan opprette publikummet ved å bruke kontaktlister, besøkende på nettstedet eller appbrukere.  

Den tredje er altså speilpublikum, der du kan lage nye lister med folk som har likhetstrekk med de som liker Facebook-siden din, eller et egendefinert publikum som er opprettet med innsamlet data fra pikselen din eller data fra en mobilapp. Dette er en genial måte å nå personer du allerede vet er interessert i bedriften din.

Speilpublikum

Når du oppretter speilpublikummet, velger du en prosentandel av befolkningen som blir det nye publikummet ditt. Er publikummet de som liker Facebook-siden din i Norge, og du velger publikumsstørrelse 2 %, lager du altså et speilpublikum av dette kildepublikummet som består av 2% av Norges befolkning som ligner mest på de som liker siden din.

NB!

Når du oppretter et speilpublikum, velger du et kildepublikum eller et egendefinert publikum som er opprettet med pikseldataene dine, mobilappdataene dine eller tilhengere av siden din. Her er det med andre ord mye å leke seg med. Det du riktignok må huske på, er at du ikke kan lage speilpublikum av et egendefinert publikum, med mindre du har samtykke i henhold til GDPR-lovgivningen.

Suksesshistorien

La oss gå tilbake til start igjen. Regel nummer én for alt innhold uavhengig av kanal er at det må være godt og relevant for målgruppen for å fungere. Derfor jobbet vi mye med å forme budskapet til Folio både i annonsene, men også på nettsiden. Helt til å begynne med kjørte vi noen merkevarebyggende kampanjer for å øke folks kjennskap til Folio. Det tok riktignok ikke lang tid før vi startet med konverteringsannonser med påmeldinger som mål. Slik så de første annonsene ut:

 

Ganske enkle, men straight to the point. Vi var ganske sikre på at tjenesten var etterlengtet av målgruppen.

Det hadde vi i rett i. Kjernepublikumet vi hadde satt opp funket. De første konverteringene kostet rundt 30 kroner, og omtrent hver fjerde klikk konverterte. Og dette for en kunde ingen hadde hørt om.

Vi testet flere illustrasjoner og budskap, men det var den første annonsen som funket best. Derfor tenkte vi at vi måtte teste den på flere publikum. Vi testet alle formene for publikum, men det som fungerte desidert best var speilpublikum av følgerne.

Vi startet med 1 %, og fulgte opp med 2 % og 3 %. Først når vi nådde fire prosent begynte det å gå litt trått.

Vi startet med 1 %, og fulgte opp med 2 % og 3 %. Først når vi nådde fire prosent begynte det å gå litt trått.

Vild er her for deg, om du trenger ytterligere hjelp. Ta kontakt med hei@vild.no i dag!


Forrige
Forrige

5 steg til annonsering på Facebook