Slik velger du et godt merkevarenavn

Hva skal barnet hete? Det er ofte vanskelig å velge bedriftsnavn. I Vild følger vi syv steg som tilrettelegger for en god, kreativ prosess:



  1. Er navnet lett å huske? Et godt navn setter seg på minnet. Det er lettere å huske et navn som vekker en følelse eller assosiasjon hos mottaker, eller som er beskrivende.

  2. Er navnet lett å uttale? Et godt navn sitter godt på tungen. Er man usikker på hvordan det skal uttales, oppfattes merkevaren som forvirrende.

  3. Unngå skrivefeil. Et navn som er langt eller komplisert, kan by på utfordringer i form av skrivefeil og lite treff på søk. Tenk derfor over hvor komplekst navnet er.

  4. Revurder buzzwords, trender og forkortelser. Som med alt annet finnes det også trender for navn. Det er fort gjort å la seg påvirke, men velg heller et navn som tåler tidens tann. Da unngår du også å måtte forklare deg hele tiden.

  5. Lek med egennavn og synonymer. Det er gøy å jobbe kreativt med egennavn, adjektiver og synonymer. Plutselig kommer du på noe du ikke har tenkt på, eller du finner en uventet kombinasjon.

  6. Hvordan funker det visuelt? Kan navnet overføres til designet du skal lage, eller til kommunikasjonen du skal forme? En helstøpt merkevare har et navn som går hånd i hånd med både det visuelle og tekstuelle.

  7. Er navnet ledig? Før du forelsker deg helt: Sjekk at navnet ikke er tatt på sosiale kanaler og de domenene du trenger. Må du begynne å legge stedsnavn, segment og lignende i url eller profilnavn, må folk fort gjette seg frem til deg. Og det vil vi ikke ha noe av.


I Vild følger vi syv steg som sikrer en god kreativ navneprosess.

Foto: Anne Valeur



Da Østlandske Bedriftsservice ble til Hvass

Vi har hjulpet Østlandske Bedriftsservice (nå Hvass), et firma som leverer tjenester innenfor Facility Services, med nytt navn og identitet.


Østlandske Bedriftservice kom til oss fordi de ville ha en ny identitet. I forlengelsen av arbeidet med ny identitet, oppstod også behovet for å finne et nytt og enklere navn. Vann er et viktig element for Hvass, og Hvass sine to hovedtjenester er avhengig av vann for å prestere. Vi valgte å se på kjernevirksomheten, men likevel å unngå klisjeer som «vask», «rengjøring» og lignende – med et mål om å skape et mer unikt navn. Vi valgte derfor å gå videre med vann som konsept – og deretter grave i betydningen.

Vi har hjulpet Østlandske Bedriftsservice med ny identitet og nytt navn.


Slik gikk vi frem:



Vi lekte med egennavn og språk: For å skape et mer unikt navn, lekte vi oss med hvordan ordet vann ser ut i andre former og språk. «Wasser» er det tyske ordet for vann, og Hvasser er i tillegg en ferieøy der ro og vann harmonerer. Dette vekker assosiasjoner uten å være for direkte.

Vi ville finne et navn som er lett å uttale: Fra wasser og Hvasser kuttet vi ned navnet til å bli et enstavelsesord, med en myk start og en tydelig slutt. Det er kort, konkret og sitter godt på tungen, noe som gjør det enkelt å huske og lett å uttale, uten at referansene forsvinner.

Vi ville vekke følelser: Vi ville at navnet skulle gi en følelse av ro og tilfredstillelse. Se for deg lys som treffer veggen gjennom et rent vindu, eller følelsen av å kunne fokusere i ro, fordi alt er rent rundt deg. Hvass legger dette til rette for deg.

Vi ville finne et navn som er lett å uttale: Fra wasser og Hvasser, kuttet vi ned navnet til å bli et enstavelsesord, med en myk start og en tydelig slutt. Det er kort, konkret og sitter godt på tungen, noe som gjør det enkelt å huske og lett å uttale, uten at referansene forsvinner.

Og sist, men ikke minst; vi ville ha et navn som var ledig: Vi sjekket de kanalene Hvass ønsker å være til stede, og da vi fant ut at de ikke var tatt, var navnet good to go.


Lykke til med navnevalg!

Identitet, nettside og sosiale medier er gjort av Vild

Foto er tatt av Einar Aslaksen

Foto: Einar Aslaksen






Forrige
Forrige

Kult kontorlokale/showroom sentralt på Grønland

Neste
Neste

Frem med saksa – det er på tide å kutte unødvendige ord!